Przejdź do głównej zawartości

Czy smoki istniały naprawdę?

Witajcie!😉 

Tym razem w świecie smoków. Jak myślicie, będzie strasznie? A może tajemniczo?

    W ubiegłym tygodniu na zajęciach poruszyliśmy temat o smokach. Przyznam, że nigdy nie zagłębiałam się w to czy one istniały, czy nie. Znałam je zazwyczaj z bajek czy opowieści fantasy. Po kilkunastu minutach wykładu okazało się, że jednak można wyciągnąć mnóstwo wniosków na ich temat.

Źródło: Pinterest

    Na początek pytanie. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, do jakiej grupy zaliczylibyście smoka? Czy to będzie bezkręgowiec, czy kręgowiec? A jeśli kręgowiec to płaz, gad, a może ssak czy ptak? Nie wiecie? To nic! Ja, osobiście też miałam trudność z zakwalifikowaniem do odpowiedniej grupy, bo przecież jak możemy zakwalifikować zwierzę, jeśli go nigdy nie widzieliśmy, w świecie realnym? Dobrze, jeśli zaliczymy smoki do gadów, to jakie byłyby ich cechy? Możemy wyróżnić cechy gadzie tj. pokrój ciała, gruba, sucha skóra, bez sierści, bez piór, są jajorodne. A może smok to ptak? Z bajek wiemy, że niektóre smoki mają skrzydła, ale czy ta cecha świadczy o tym, że potrafią latać? ''Skrzydła" smokom służyły tak naprawdę do termoizolacji, czyli zachowania odpowiedniej temperatury ciała. Smoki miały również takie dziwne płyty na grzbiecie. Jak myślicie, do czego mogły im służyć? Już rozwiewam wątpliwości. Mogły one służyć do ogrzewania w promieniach słonecznych albo do pozbywania się nadmiaru energii. Płyty te mogły również przyjmować element godowy lub pełnić funkcję odstraszającą.

Źródło: Pinterest 

    A czy smoki mogły ziać ogniem? Nie znamy żadnych zwierząt, które zieją ogniem, prawda? Gdy usłyszałam, to pytanie podczas wykładu to uznałam, że pewnie nie ziały ogniem. Byłoby to niemożliwe. Jednak po przemyśleniach i słowach profesora, zmieniłam zdanie. Dowiedziałam się, dzięki temu wykładowi, że żołądek smoków wytwarzał gaz i kiedy łączył się z kamieniami, to wytwarzał  się ognień. Nigdy dotąd nie pomyślałabym, że to prawdziwa teoria.

Źródło: Pinterest

    Czy myśleliście kiedyś, czy w naszym otoczeniu istnieją smoki, które nie są smokami? Tak, oczywiście, że istnieją. Są to ważki, czyli dragonflies. Możemy je spotkać na całym świecie, ale szczególnie w pobliżu wód, takich jak stawy, rzeki, jeziora czy bagna. To tam przeważnie samice składają jaja.


    Co mogę stwierdzić po tym wykładzie? Że nie możemy ograniczać się tylko do świata fantasy. Starajmy się szukać informacji, badać, rozważać różne teorie. Myślę, że temat smoków mógłby również być zrealizowany w przedszkolu. Dzieci byłyby pod wrażeniem!

 A oto propozycja wykonania smoka wspólnie z dziećmi, zamieszczam link poniżej:

 https://pl.pinterest.com/pin/9499849203464028/


Dziękuję Wam na dziś, mam nadzieję, że zaskoczyłam Was pewnymi faktami 😎. Do następnego!

Emilka

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nauka przez doświadczenie, zajęcia terenowe

            Witajcie! Bardzo mi miło, że poświęcacie swój wolny czas na przeczytanie moich wpisów. Dziękuję Wam za to. Robi się coraz cieplej, miejmy nadzieję, że wiosna zagości już na dobre. Dziś na moim blogu poruszę temat dotyczący uczenia się przez doświadczanie. Niedawno na zajęciach z edukacji społeczno-przyrodniczej pojawiły się metody nauczania dzieci, aby przedstawić Wam występujące w tej metodzie, etapy zaprezentuje schemat:       Kolejnym aspektem, o którym była mowa podczas wykładu była metoda KMO. A co kryję się pod tą nazwą? A mianowicie jest to metoda wyróżniająca poszczególne etapy, a są nimi: 1.obserwacja 2.dyskusja 3.eksperyment 4.wiedza 5.działanie Jest to metoda dzięki, której angażujemy nasze zmysły i zdobywamy wiedzę poprzez obserwacje, dyskusje z innymi, a co najważniejsze poprzez aktywne działanie, eksperymenty i doświadczenia. Uważam, że ta metoda niesie za sobą ogrom pozytywów, gdyż idealnie wpasowuje się w...

Pierwsze kroki w refleksji

    Witajcie, w moim świecie refleksji!  Mam na imię Emilka, pochodzę z niewielkiej, mazurskiej miejscowości otoczonej przepięknym krajobrazem. W wolnej chwili zajmuję się rękodzielnictwem, a dokładniej tworzeniem makramy i dekoracji ze sznurka. Jestem studentką drugiego roku Pedagogiki Przedszkolnej  i Wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Oto kilka moich prac w ramach wyjaśnienia, czym  jest właściwie makrama i inne dekoracje ze sznurka:                                Właśnie rozpoczęłam czw arty semestr. Pierwszym wykładem w kolejnym etapie mojej nauki był wykład z edukacji społeczno-przyrodniczej. Ten przedmiot jest poświęcony połączeniu dwóch dziedzin-nauk przyrodniczych i nauk społecznych-w celu lepszego zrozumienia otaczającego nas świata. Będę uczyć się poprzez działanie, jak w praktyce, w roli przyszłego nauczyciela wykorzystać...

Motyle i ich sekrety

            Witajcie! Dziś przychodzę do Was z kolejną dawką wiedzy zdobytej podczas wykładu z edukacji społeczno- przyrodniczej. Tym razem będzie mowa o motylach. To przepiękne i fascynujące owady z naszego punktu widzenia, lecz kryją wiele tajemnic.  Źródło:https://www.google.pl/search?q=motyl&sxsrf=APwXEddbXLbDnKT0OLgogzbp1pJ_1QL8qw:1680431660410&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjdn8Dh_4r-AhXH-yoKHfOiAB8Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1479&bih=746&dpr=1.25#imgrc=gY0XInuZ9wgbPM     Zacznijmy od początku. Jak już wiemy, motyle odlatują do ciepłych krajów, np. rusałka admirała odlatuje na południe Europy, składa tam jaja i jej potomstwo wraca do nas kolejną wiosną. Zdarza się tak, że niektóre gatunki motyli podejmuje ryzyko pozostania przez okres zimowy, bo jak już wiemy, zimy są coraz cieplejsze. Ale czy łatwo im przeżyć zimę? To trudny czas dla nich, ponieważ muszą się do tego okresu porządnie przygotować poprze...