Przejdź do głównej zawartości

Osy, szerszenie, czyli nasi żądlący przyjaciele

 

    Hej! Tak jak obiecałam, dziś poruszymy temat owadów. Będzie mowa o osach, pszczołach, ale nie tylko. Zacznę od owadów, które nie wadzą. 

       Na sam początek przedstawiam Wam osę saksońską. Jej ukąszenie jest dosyć bolesne, ale nie jest tak agresywna jak inne gatunki, nie jest uciążliwa i nie przylatuje do słodkich potraw, więc bądźcie dla niej wyrozumiali. Podobnie jak inne trzmiele, osy saksońskie są zapylaczami. Odwiedzają kwiaty, zbierając nektar i pyłek. Są one ważnymi ochroniarzami różnych gatunków roślin, ponieważ pomagają w transferze pyłku między kwiatami, co przyczynia się do zapylenia i rozwoju roślin. Osy saksońskie zakładają gniazda pod ziemią, w naturalnych jamach, szczelinach lub opuszczonych gniazdach gryzoni. Gniazda są zbudowane z włókien roślinnych i wypełnione komórkami, w których składane są jaja. Larwy rozwijające się z jaj są karmione przez samice nektarem i pyłkiem.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Osa_sakso%C5%84ska

    Teraz kolej na gliniarza naściennego. Brzmi zabawnie, prawda? Możemy kojarzyć go z policjantem. Odżywia się głównie pająkami. Wykorzystuje swój jad, by je sparaliżować, a następnie wykorzystać do wyżywienia larw – gromadzi od 4 do 6 pająków dla jednej larwy.  Jednak jest płochliwy i unika kontaktu z ludźmi oraz nie atakuje bez przyczyny, więc mówiąc krótko- nie wadzi.


Źródło: https://patronpest.pl/gliniarz-nascienny-i-gliniarz-murowy/

    Pora na kolejnego bohatera tego wpisu- szerszenia. Szerszenie są owadami drapieżnymi i żywią się głównie innymi owadami, nektarem i sokiem z owoców. Są także znane z polowania na pszczoły i inne owady, które mogą stanowić pożywienie dla ich larw. Ich żądło może być bolesne, a dla niektórych osób ukąszenie szerszenia może wywoływać reakcje alergiczne. Byłam kiedyś świadkiem, gdy mój tata został ukąszony przez szerszenia i wywołała się reakcja alergiczna. Nie była to przyjemna sytuacja. Domowe sposoby nie pomogły, była potrzebna pomoc medyczna.


Źródło: https://www.werandacountry.pl/zwierzeta/zwierzeta-w-naturze/szerszen-europejski

    Nie ograniczajmy się jednak tylko do owadów, które znajdują się na zewnątrz na łonie natury. Wejdźmy w temat trochę głębiej, który może kryć nasz własny dom. Dom skrywa wiele tajemnic, zwłaszcza taki, który ma sporo lat, czy nawet jest zabytkiem. Najpopularniejszym stworzeniami są: pluskwa domowa, karaluchy czy świerszcze domowe. To tylko garstka owadów, które mogą zamieszkać w domu, jest ich znacznie więcej. 

    A teraz mała zagadka:
Jestem mały i skrzydlaty,
Ukąszę cię, gdy tylko mam okazję.
Złodziej krwi, niewidzialny nocą,
Denerwujący owad, który trudno go schwytać.
Kim jestem?


Źródło: https://www.medianauka.pl/komar-brzeczacy


    Oczywiście mowa o komarze! Wiecie, że głównie gryzą nas samice, natomiast samce odżywiają się pyłkiem. Samiec jednak bardzo aktywnie pomaga samicy. A w jaki sposób to robi? Już śpieszę z odpowiedzią! Samiec przekierowuję uwagę człowieka na siebie, a cwana samica, w tym czasie, spija naszą krew. Samce mają delikatniejsze narządy gębowe, które są przystosowane do pobierania pokarmu roślinnego, dlatego nie spijają krwi człowieka. Z kolei samice komarów potrzebują białka z krwi do rozwoju swoich jaj. Gdy samica komara gryzie człowieka lub inne zwierzę, wstrzykuje swoją ślinę, która zawiera substancje mające działanie przeciwkrzepliwe, ułatwiające ssanie krwi. To właśnie reakcja organizmu na obecność śliny komara powoduje swędzenie i podrażnienie skóry.

   Mam nadzieję, że niektóre fakty o owadach Was zaskoczyły :) Dziękuję za poświęcony czas, bardzo mi miło, że mogę dzielić się z wami wiedzą, którą sama zdobyłam. Miłego dnia :)
Emilka 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy tulipany mogą kryć tajemnice?

       Witajcie, ostatnio zamieściłam wpis dotyczący nauki przez doświadczenie oraz kilka słów o zajęciach terenowych, dziś będzie dla odmiany omawiać temat tulipanów. To kontynuacja wątku, który pojawił się na jednym z wykładów.  Źródło:  Tulipany. Historia i zastosowanie. (fajneogrody.pl)       Tulipany kojarzą nam się z wiosną, sama uważam, że to piękne kwiaty, które często królują w moim rodzinnym domu. Każdy je zna i wie, jak wyglądają, ale czy każdy ma świadomość tego, że kryją tajemnice? Czy słyszeliście, że można zrobić sos z leśnych tulipanów? Ja nigdy nie widziałam tulipanów w lesie. Jak myślicie, czy naprawdę istnieją? Tak istnieją w całej Europie i północnej Afryce oraz Turcji. Mimo że pięknie wyglądają, niestety są trujące. Na wykładzie, gdy usłyszałam o historii kryminalno-gastronomicznej, to nie miałam pojęcia, że eliksir z nich mógł być szkodliwy. Zastanówmy się, po co kucharzowi był potrzebny trujący eliksir z tulipanów? Możemy podejrzewać, że  nie miał wiedzy na ich t

Pierwsze kroki w refleksji

    Witajcie, w moim świecie refleksji!  Mam na imię Emilka, pochodzę z niewielkiej, mazurskiej miejscowości otoczonej przepięknym krajobrazem. W wolnej chwili zajmuję się rękodzielnictwem, a dokładniej tworzeniem makramy i dekoracji ze sznurka. Jestem studentką drugiego roku Pedagogiki Przedszkolnej  i Wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Oto kilka moich prac w ramach wyjaśnienia, czym  jest właściwie makrama i inne dekoracje ze sznurka:                                Właśnie rozpoczęłam czw arty semestr. Pierwszym wykładem w kolejnym etapie mojej nauki był wykład z edukacji społeczno-przyrodniczej. Ten przedmiot jest poświęcony połączeniu dwóch dziedzin-nauk przyrodniczych i nauk społecznych-w celu lepszego zrozumienia otaczającego nas świata. Będę uczyć się poprzez działanie, jak w praktyce, w roli przyszłego nauczyciela wykorzystać wiedzę z dziedziny przyrody, aby dzieci lepiej mogły zrozumieć otaczający ich świat.  Źródło: https://pl.freepik.com/darmow