Przejdź do głównej zawartości

Wiedza... Jak możemy ją zdobyć, zapamiętać i sprawdzić?

 

    Witajcie ponownie! Dziś wracam do Was z tematem nawiązującym do ostatniego wpisu, a mianowicie do tematu zdobywania wiedzy, jej zapamiętywania oraz sprawdzania. Wiemy, że zdobywanie, zapamiętywanie i sprawdzanie wiedzy to kluczowe elementy procesu uczenia się. Warto podkreślić, że różne metody działają dla różnych osób. Ważne jest eksperymentowanie z różnymi technikami i znalezienie tych, które najlepiej odpowiadają naszym preferencjom i stylowi uczenia się.

Źródło: https://es.dreamstime.com/historieta-s-de-los-edificios-instituciones-educativas-image126602771

    Zacznijmy, więc od początku, czyli od zdobywania wiedzy. Wiedzę możemy zdobywać poprzez czytanie książek, artykułów, blogów, czasopism naukowych i innych tekstów. Natomiast słuchanie podcastów, wykładów, audiobooków i innych źródeł dźwiękowych jest kolejnym sposobem na zdobywanie wiedzy. Oglądanie dokumentów, filmów, wykładów wideo i innych materiałów audiowizualnych może pomóc w przyswajaniu wiedzy wizualnie. Jak więc zapamiętywać wiedzę? Regularne powtarzanie materiału jest skutecznym sposobem na utrwalanie wiedzy. Można stosować techniki powtórek, takie jak powtórne czytanie, tworzenie notatek lub tworzenie fiszek. Ja, osobiście zapamiętuje dany materiał poprzez tworzenie przejrzystych, kolorowych z licznymi podkreśleniami notatek. Lubię mieć wszystko rozpisane i uporządkowane. Jestem wzrokowcem i ucząc się w taki sposób - zapamiętuję najwięcej materiału. Istnieje wiele technik, które można wykorzystać do zapamiętywania informacji, takich jak mnemotechniki, skojarzenia, mapy myśli, czy tworzenie historii. Często podczas zajęć z edukacji społeczno-przyrodniczej tworzę mapy myśli lub proste schematy czy rysunki, aby zapamiętać materiał w jak najszybszy sposób. A jak może odbywać się sprawdzanie wiedzy? Wykonanie testów i quizów pozwala nam ocenić nasze zrozumienie i przyswojenie wiedzy na dany temat. Uczestnictwo w dyskusjach z innymi osobami na temat danej dziedziny lub prezentowanie zdobytej wiedzy pomaga nam lepiej zrozumieć i utrwalić informacje. A jak wygląda przełożenie praktyczne zastosowania wiedzy? Stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce, na przykład poprzez rozwiązywanie problemów lub wykonywanie zadań praktycznych, jest skutecznym sposobem na sprawdzenie i wzmocnienie naszych umiejętności. Czy sprawdzenie wiedzy w formie kartkówki, sprawdzianu, pracy klasowej to dobre podejście? Przyznam, że nigdy nie lubiłam pisać kartkówek tych zapowiedzianych czy też niezapowiedzianych. Bardzo mnie to stresowało. Kartkówki to krótka forma sprawdzania wiedzy, ważna jest najczęściej po prostu znajomość teorii, a jak wiadomo, nikt nie lubi uczyć się jej na pamięć. Moim zdaniem najlepszym sposobem na sprawdzenie zapamiętanej wiedzy są praktyczne zadania, które mogą pobudzić naszą kreatywność i spojrzeć na dane zadanie z różnych perspektyw, rozwinąć, poszerzyć zdobytą już wcześniej wiedzę.


Źródło: https://edutorial.pl/rozwoj-osobisty/poznaj-kilka-prostych-technik-na-szybkie-zapamietywanie/

    Doskonałym przykładem sprawdzania wiedzy w inny sposób niż ten tradycyjny przedstawił nam Profesor, z którym odbywam przedmiot edukacja społeczno-przyrodnicza. To właśnie Pan Profesor stworzył przestrzeń do tego, abym dzieliła się z Wami swoimi przemyśleniami, zdobytą widzą i nie tylko. Zastanówmy się więc czy sprawdziany, kartkówki, prace klasowe są dobrym i odpowiednim sposobem identyfikowania wiedzy uczniów? Miejmy na uwadze, że dzieci są niesamowicie ciekawe istoty. Mają naturalną ciekawość świata i skłonność do odkrywania nowych rzeczy. Dzieci często zadają wiele pytań i chętnie eksplorują otaczające je środowisko. Dlatego też ważne jest, aby wspierać ciekawość dzieci poprzez stwarzanie okazji do eksploracji, zapewnianie odpowiednich materiałów edukacyjnych i odpowiedzi na ich pytania. Dzieci, które są zachęcane do zadawania pytań i odkrywania świata, mają większe szanse na rozwijanie się, poszerzanie swojej wiedzy i rozwijanie umiejętności poznawczych. Warto podkreślić, że każde dziecko jest unikalne i ma swoje indywidualne zainteresowania i obszary, które je fascynują. Dlatego ważne jest, aby dostosowywać podejście do nauki i wspierania ciekawości dziecka, aby pomóc mu rozwijać się na wielu płaszczyznach.

Dziękuję Wam na dziś, w kolejnym wpisie pojawi się temat os oraz innych owadów. Do następnego! Mam nadzieję, że już nie możecie się doczekać :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przyroda wiosną

     Witajcie kochani!  W końcu przyszła do nas wiosna 🌱🌞, która budzi w nas uczucie radości, optymizmu i nadziei. Dziś będzie właśnie o tej cudownej porze roku. Co kwitnie? Co możemy spotkać? Gdzie szukać wiosny? Postaram się dziś odpowiedzieć Wam, czego dowiedziałam się podczas wykładu z edukacji społeczno- przyrodniczej o przyrodzie wiosennej.       Zacznijmy, więc od pszczolinki napiaskowej, która niebawem pojawi się w naszym otoczeniu. To samica, samotna matka, wychowująca potomstwo samodzielnie, bez społeczności, bez roju, która wykopuje norkę, w kolonii, na piasku. Tworzy boczne korytarze i zbiera do nich pyłek oraz nektar. Pyłek zawiera w sobie dużą ilość azotu, natomiast nektar jest swego rodzaju energetykiem. Pszczolinka magazynuje pyłek i nektar, zamyka komórkę, składa jaja. Nie odlatuje zbyt daleko od norki. Życie tego owada nie należy do najprostszych, musi chronić swoją norkę przed nieprzyjacielami. Wiecie, że są one bardzo be...

Nauka przez doświadczenie, zajęcia terenowe

            Witajcie! Bardzo mi miło, że poświęcacie swój wolny czas na przeczytanie moich wpisów. Dziękuję Wam za to. Robi się coraz cieplej, miejmy nadzieję, że wiosna zagości już na dobre. Dziś na moim blogu poruszę temat dotyczący uczenia się przez doświadczanie. Niedawno na zajęciach z edukacji społeczno-przyrodniczej pojawiły się metody nauczania dzieci, aby przedstawić Wam występujące w tej metodzie, etapy zaprezentuje schemat:       Kolejnym aspektem, o którym była mowa podczas wykładu była metoda KMO. A co kryję się pod tą nazwą? A mianowicie jest to metoda wyróżniająca poszczególne etapy, a są nimi: 1.obserwacja 2.dyskusja 3.eksperyment 4.wiedza 5.działanie Jest to metoda dzięki, której angażujemy nasze zmysły i zdobywamy wiedzę poprzez obserwacje, dyskusje z innymi, a co najważniejsze poprzez aktywne działanie, eksperymenty i doświadczenia. Uważam, że ta metoda niesie za sobą ogrom pozytywów, gdyż idealnie wpasowuje się w...

Sposoby uczenia się oraz kilka słów o bardzo interesującej roślinie

            Witajcie, w ten majowy wieczór, co u Was słychać? Ja niestety rozchorowałam się i kiepsko się czuję, ale dziś nie o tym! Tym razem chciałbym poruszyć temat tego jak się uczymy, jak poznajemy nowe tajniki wiedzy. W dzisiejszym wpisie pojawi się również kilka słów o pewnej roślinie. Jesteście ciekawi co to za roślina?      Któregoś razu, na wykładzie z edukacji społeczno- przyrodniczej Pan profesor przedstawił nam zadanie do wykonania, a brzmiało ono następująco: Narysuj, jak się uczysz (poznajesz) edukacje społeczno- przyrodniczą? Bardzo szybko wszystko zobrazowałam na kartce papieru, którą miałam pod ręką. Poniżej przedstawię efekty mojej pracy, zaznaczam, że to rysunek schematyczny, ale przekazujący w prosty sposób moje sposoby na naukę. Warto, abyście również wykonali rysunek bądź mapę myśli, w jaki sposób to wy się uczycie, bardzo Was do tego zachęcam.      Jesteście słuchowcami? Kinestetykami? A może wzroko...