Przejdź do głównej zawartości

Wiedza... Jak możemy ją zdobyć, zapamiętać i sprawdzić?

 

    Witajcie ponownie! Dziś wracam do Was z tematem nawiązującym do ostatniego wpisu, a mianowicie do tematu zdobywania wiedzy, jej zapamiętywania oraz sprawdzania. Wiemy, że zdobywanie, zapamiętywanie i sprawdzanie wiedzy to kluczowe elementy procesu uczenia się. Warto podkreślić, że różne metody działają dla różnych osób. Ważne jest eksperymentowanie z różnymi technikami i znalezienie tych, które najlepiej odpowiadają naszym preferencjom i stylowi uczenia się.

Źródło: https://es.dreamstime.com/historieta-s-de-los-edificios-instituciones-educativas-image126602771

    Zacznijmy, więc od początku, czyli od zdobywania wiedzy. Wiedzę możemy zdobywać poprzez czytanie książek, artykułów, blogów, czasopism naukowych i innych tekstów. Natomiast słuchanie podcastów, wykładów, audiobooków i innych źródeł dźwiękowych jest kolejnym sposobem na zdobywanie wiedzy. Oglądanie dokumentów, filmów, wykładów wideo i innych materiałów audiowizualnych może pomóc w przyswajaniu wiedzy wizualnie. Jak więc zapamiętywać wiedzę? Regularne powtarzanie materiału jest skutecznym sposobem na utrwalanie wiedzy. Można stosować techniki powtórek, takie jak powtórne czytanie, tworzenie notatek lub tworzenie fiszek. Ja, osobiście zapamiętuje dany materiał poprzez tworzenie przejrzystych, kolorowych z licznymi podkreśleniami notatek. Lubię mieć wszystko rozpisane i uporządkowane. Jestem wzrokowcem i ucząc się w taki sposób - zapamiętuję najwięcej materiału. Istnieje wiele technik, które można wykorzystać do zapamiętywania informacji, takich jak mnemotechniki, skojarzenia, mapy myśli, czy tworzenie historii. Często podczas zajęć z edukacji społeczno-przyrodniczej tworzę mapy myśli lub proste schematy czy rysunki, aby zapamiętać materiał w jak najszybszy sposób. A jak może odbywać się sprawdzanie wiedzy? Wykonanie testów i quizów pozwala nam ocenić nasze zrozumienie i przyswojenie wiedzy na dany temat. Uczestnictwo w dyskusjach z innymi osobami na temat danej dziedziny lub prezentowanie zdobytej wiedzy pomaga nam lepiej zrozumieć i utrwalić informacje. A jak wygląda przełożenie praktyczne zastosowania wiedzy? Stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce, na przykład poprzez rozwiązywanie problemów lub wykonywanie zadań praktycznych, jest skutecznym sposobem na sprawdzenie i wzmocnienie naszych umiejętności. Czy sprawdzenie wiedzy w formie kartkówki, sprawdzianu, pracy klasowej to dobre podejście? Przyznam, że nigdy nie lubiłam pisać kartkówek tych zapowiedzianych czy też niezapowiedzianych. Bardzo mnie to stresowało. Kartkówki to krótka forma sprawdzania wiedzy, ważna jest najczęściej po prostu znajomość teorii, a jak wiadomo, nikt nie lubi uczyć się jej na pamięć. Moim zdaniem najlepszym sposobem na sprawdzenie zapamiętanej wiedzy są praktyczne zadania, które mogą pobudzić naszą kreatywność i spojrzeć na dane zadanie z różnych perspektyw, rozwinąć, poszerzyć zdobytą już wcześniej wiedzę.


Źródło: https://edutorial.pl/rozwoj-osobisty/poznaj-kilka-prostych-technik-na-szybkie-zapamietywanie/

    Doskonałym przykładem sprawdzania wiedzy w inny sposób niż ten tradycyjny przedstawił nam Profesor, z którym odbywam przedmiot edukacja społeczno-przyrodnicza. To właśnie Pan Profesor stworzył przestrzeń do tego, abym dzieliła się z Wami swoimi przemyśleniami, zdobytą widzą i nie tylko. Zastanówmy się więc czy sprawdziany, kartkówki, prace klasowe są dobrym i odpowiednim sposobem identyfikowania wiedzy uczniów? Miejmy na uwadze, że dzieci są niesamowicie ciekawe istoty. Mają naturalną ciekawość świata i skłonność do odkrywania nowych rzeczy. Dzieci często zadają wiele pytań i chętnie eksplorują otaczające je środowisko. Dlatego też ważne jest, aby wspierać ciekawość dzieci poprzez stwarzanie okazji do eksploracji, zapewnianie odpowiednich materiałów edukacyjnych i odpowiedzi na ich pytania. Dzieci, które są zachęcane do zadawania pytań i odkrywania świata, mają większe szanse na rozwijanie się, poszerzanie swojej wiedzy i rozwijanie umiejętności poznawczych. Warto podkreślić, że każde dziecko jest unikalne i ma swoje indywidualne zainteresowania i obszary, które je fascynują. Dlatego ważne jest, aby dostosowywać podejście do nauki i wspierania ciekawości dziecka, aby pomóc mu rozwijać się na wielu płaszczyznach.

Dziękuję Wam na dziś, w kolejnym wpisie pojawi się temat os oraz innych owadów. Do następnego! Mam nadzieję, że już nie możecie się doczekać :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy tulipany mogą kryć tajemnice?

       Witajcie, ostatnio zamieściłam wpis dotyczący nauki przez doświadczenie oraz kilka słów o zajęciach terenowych, dziś będzie dla odmiany omawiać temat tulipanów. To kontynuacja wątku, który pojawił się na jednym z wykładów.  Źródło:  Tulipany. Historia i zastosowanie. (fajneogrody.pl)       Tulipany kojarzą nam się z wiosną, sama uważam, że to piękne kwiaty, które często królują w moim rodzinnym domu. Każdy je zna i wie, jak wyglądają, ale czy każdy ma świadomość tego, że kryją tajemnice? Czy słyszeliście, że można zrobić sos z leśnych tulipanów? Ja nigdy nie widziałam tulipanów w lesie. Jak myślicie, czy naprawdę istnieją? Tak istnieją w całej Europie i północnej Afryce oraz Turcji. Mimo że pięknie wyglądają, niestety są trujące. Na wykładzie, gdy usłyszałam o historii kryminalno-gastronomicznej, to nie miałam pojęcia, że eliksir z nich mógł być szkodliwy. Zastanówmy się, po co kucharzowi był potrzebny trujący eliksir z tulipanów?...

Pierwsze kroki w refleksji

    Witajcie, w moim świecie refleksji!  Mam na imię Emilka, pochodzę z niewielkiej, mazurskiej miejscowości otoczonej przepięknym krajobrazem. W wolnej chwili zajmuję się rękodzielnictwem, a dokładniej tworzeniem makramy i dekoracji ze sznurka. Jestem studentką drugiego roku Pedagogiki Przedszkolnej  i Wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Oto kilka moich prac w ramach wyjaśnienia, czym  jest właściwie makrama i inne dekoracje ze sznurka:                                Właśnie rozpoczęłam czw arty semestr. Pierwszym wykładem w kolejnym etapie mojej nauki był wykład z edukacji społeczno-przyrodniczej. Ten przedmiot jest poświęcony połączeniu dwóch dziedzin-nauk przyrodniczych i nauk społecznych-w celu lepszego zrozumienia otaczającego nas świata. Będę uczyć się poprzez działanie, jak w praktyce, w roli przyszłego nauczyciela wykorzystać...

Nauka przez doświadczenie, zajęcia terenowe

            Witajcie! Bardzo mi miło, że poświęcacie swój wolny czas na przeczytanie moich wpisów. Dziękuję Wam za to. Robi się coraz cieplej, miejmy nadzieję, że wiosna zagości już na dobre. Dziś na moim blogu poruszę temat dotyczący uczenia się przez doświadczanie. Niedawno na zajęciach z edukacji społeczno-przyrodniczej pojawiły się metody nauczania dzieci, aby przedstawić Wam występujące w tej metodzie, etapy zaprezentuje schemat:       Kolejnym aspektem, o którym była mowa podczas wykładu była metoda KMO. A co kryję się pod tą nazwą? A mianowicie jest to metoda wyróżniająca poszczególne etapy, a są nimi: 1.obserwacja 2.dyskusja 3.eksperyment 4.wiedza 5.działanie Jest to metoda dzięki, której angażujemy nasze zmysły i zdobywamy wiedzę poprzez obserwacje, dyskusje z innymi, a co najważniejsze poprzez aktywne działanie, eksperymenty i doświadczenia. Uważam, że ta metoda niesie za sobą ogrom pozytywów, gdyż idealnie wpasowuje się w...